Bushokjes reclame – SGP preek voor eigen parochie

13 december 2015

Joan Smalls featured in Zalando's collaboration with Calvin Klein for their Share Your Sexy campaign.

Dat december een maand is dat de landelijke media extra aandacht hebben voor de gemeente Aalburg is bekend. Meestal zijn de oud en nieuw perikelen in Veen wat de aandacht trekt. Dit keer is de aanleiding een vraag in de gemeenteraad. SGP-voorman Dert Vlaander klaagde over de reclamecampagne van Zalando icm lingerie-merk Calvin Klein. Deze reclame is in de ogen van de mannenbroeder dermate aanstootgevend voor vrouwen dat deze verwijderd dient te worden.

Wat mij betreft in meerdere opzichten een belachelijke situatie. Ten eerste is het triest dat de gemeenteraad wordt misbruikt voor dergelijke SGP-campagnes. Puur preken voor de eigen parochie. Op basis van de vraag is iemand van openbare werken aan de slag gegaan om deze reclame te laten verwijderen. Zonde van de tijd en het geld. Ten tweede omdat we in Nederland hiervoor een instantie hebben die dit regelt. De reclamecode commissie. Zij toetsen op onafhankelijke gronden of een reclame dermate aanstootgevend en/of misleidend is zodat deze verwijderd wordt.  Dat deze grenzen wellicht te ruim gesteld zijn kan zo zijn. Maar zo is het nu eenmaal geregeld in Nederland en dus ook in Aalburg. Stel daar dus de vraag of dien een klacht in! Ten derde vind ik dat op deze wijze van bijzaken hoofdzaken worden gemaakt. Het toch al geringe vertrouwen wat de meeste mensen hebben in de (lokale) politiek wordt er niet groter van. Last but not least vind ik zelf deze reclame totaal niet aanstootgevend. Wat mij betreft zou de grens moeten liggen bij reclame die discriminerend is, angstgevoelens op roept of oproept tot geweld.

De afgelopen dagen heb ik op volstrekt niet-wetenschappelijke wijze veldonderzoek gedaan naar aanleiding van deze vraag. Wordt dit inderdaad als aanstootgevend beschouwd door vrouwen? Jullie raden het al. Natuurlijk niet.  Zelfs het tegenovergestelde werd ervaren. Men vindt e.e.a. belerend overkomen. “We bepalen zelf wel onze smaak en goede zeden.” of “Doe mij maar zo’n setje kado.” Ook wordt de bemoeienis van de lokale politiek met dit soort zaken als volslagen belachelijk gekenmerkt.

Hier zal de meerderheid van de achterban van de SGP wellicht anders over denken. Degene die het meeste garen bij spint bij al deze ophef zijn de reclame-makers zelf. In alle media wordt de zogenaamd aanstootgevende foto afgebeeld. En ik? Ik zit met de gebakken peren want ik kan geen bushokje meer voorbij rijden zonder te kijken welke reclame er in hangt. Maar daar ga ik verder geen vraag over stellen in de gemeenteraad.

 

  • Jaap Budding 13 december 2015 at 16:01

    Ook een graantje mee pikken van deze gratis reclame Arno?